تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 12:05
64 بازدید
کد خبر : 772

پادشاهی مغرور و متعصب که شبیه هیچ کس نبود

پادشاهی مغرور و متعصب که شبیه هیچ کس نبود

نوشین درخشان: داستان زندگی اسطوره ها همیشه پر از رمز و راز و مثل اثر انگشت، مخصوص خودشان است. اریک کانتونا، بازیکن دهه ۹۰ میلادی منچستر یونایتد را همه فوتبال دوستان می شناسند. حتی کسانی که منچستر را دوست نداشتند  اما کانتونا را تحسین می کردند چرا که عاشقانه و با غرور و تعصب عجیبی  پا

نوشین درخشان: داستان زندگی اسطوره ها همیشه پر از رمز و راز و مثل اثر انگشت، مخصوص خودشان است. اریک کانتونا، بازیکن دهه ۹۰ میلادی منچستر یونایتد را همه فوتبال دوستان می شناسند. حتی کسانی که منچستر را دوست نداشتند  اما کانتونا را تحسین می کردند چرا که عاشقانه و با غرور و تعصب عجیبی  پا به چمن می گذاشت . او شاه کلیدی برای موفقیت تیمش و یک رهبر تاثیرگذار برای هم تیمی های خود بود. مردی که هر لحظه درس غیرتمندی و جنگندگی می داد.

قهرمانی که با زیرکی فرگوسن در مسیر موفقیت قرار گرفت

سرالکس فرگوسن سرمربی بزرگ و تکرار ناشدنی منچستر بازیکنان  نامداری را پرورش داد و به جامعه فوتبال معرفی کرد. یکی از این ستارگان اریک کانتونا بود. فرگوسن بود که با یک تلفن به سرمربی لیذریوناید گفت ما به کانتونا علاقمند هستیم و همین یک جمله کانتونا را به اولدترافورد آورد و فرش قرمز برای او پهن شد. ژرراد هولیه به فرگوسن تاکید کرده بود که مدیریت کانتونا به دلیل خشونت و یاغی گری او سخت است و همین مسئله هم باعث شده بود هیچ باشگاه فرانسوی او را استخدام نکند. اما فرگوسن کار خود را بلد بود .زمانی که کانتونا به منچستر آمد اوضاع این تیم بسیار بد بود و در رده های میانی جدول لیگ با باخت های ناامیدکننده  دست و پنجه نرم می کرد. فرگوسن درباره حضور کانتونا در منچستر گفت: “وقتی اریک آمد، شبیه به نزول مسیح بود. بازیکنان عاشقش بودند؛ جوان‌تر ها هم همین‌طور. عاشق وجهه، خودباوری و شخصیتش. همیشه به یاد دارم که در اولین بازی، در بین دو نیمه بازی با منچسترسیتی به طور تعویضی وارد زمین شد و پاسی ۵ متری فرستاد که بهترین پاس ۵ متری‌ای محسوب می‌شد که در عمرم دیده بودم!

حمله به یک هوادار و جریمه ای بزرگ برای کانتونا

بسیاری کانتونا را با آن ضربه عجیب به یک هوادار کریستال پالاس به یاد می آورند. او که شخصیتی بسیار جسور و نترس داشت در مقابل توهین این هوادار حاضر شد جریمه ای سنگین را به جان بخرد اما از حق خود دفاع کند. آن لگد اریک به آن هوادار پالاس که او را حرام زاده خوانده بود و یک محرومیت ۹ ماهه و جریمه ۲۰۰۰۰ پوندی را برای او درپی  داشت. سرالکس فرگوسن در مورد آن اتفاق می گوید: “آن صحنه را ندیدم. حواسم به بازی بود. فقط شنیدم که اریک با یکی از هواداران کریستال پالاس درگیر شده. وقتی بعد از بازی، تصاویر ویدئویی درگیری را دیدم، دهانم از تعجب بازمانده بود. آیا این اریک بود که مثل جنگجویان چینی به آن مردک بیچاره حمله می‌کرد؟ می‌دانستم که آن هوادار حتما حرفی به اریک زده. کانتونا آدم تندمزاجی بود ولی نه تا این حد که بخواهد کسی را این طوری لت و پار کند.”

 وقتی خبرنگار در کنفرانس خبری از او می پرسد که “آیا از زدن آن مرد پشیمانی؟” پاسخ اریک این است : “بله پشیمانم. چون باید محکم تر می زدمش!”

اما این حرکت اریک مانند یک بمب در انگلستان ترکید و در نهایت به ضرر شیاطین سرخ تمام شد. زیرا در نبود او، منچستر یونایتد کورس قهرمانی را به بلک برن کنی دالگلیش باخت و نایب قهرمان شد.

این اتفاق باعث شد کانتونا زیر تیغ انتقادات قرار بگیرد. اما او همه منتقدان و آن آدم های فرصت طلب را با خاک یکسان کرد. جایی که او در کنفرانس خبری این جمله را گفت و از آنجا خارج شد:

“زمانی که مرغان دریایی به دنبال یک قایق ماهیگیری به راه می افتند، امیدوارند که یک ساردین از این قایق به دریا بیافتد تا آن را شکار کنند.”

بازگشت پادشاه

پس از نه ماه پادشاه به چمن اولدترافورد بازگشت. بارگشت او مصادف بود با بازی منچستر با لیورپول که همیشه  یک بازی حیثیتی و  شاید مهمترین بازی لیگ انگلیس است. او شکوهمندانه بازگشت و با یک پاس خود و یک گل از روی نقطه پنالتی پیروزی تیم خود را تضمین کرد و همه منتقدان را به زانو درآورد. او همان کسی است که با آن نگاه های پر غرور و رهبری فوق العاده خود کاری می کرد که بازیکنان منچستر با دیدن او، قدرتی مضاعف را بر ساق پاهای خود حس کنند. چنانکه رایان گیگز می گوید:

ما اصلا نمی توانستیم اجازه دهیم که کانتونا از زمین با شکست خارج شود، زیرا او همیشه در مواقع حساس بار تیم را تنهایی به دوش می کشید و ما همیشه نسبت به او احساس دین می کردیم.”

تنها یک نفر است که حق دارد یقه اش را بالا بزند

کانتونا یک استایل معروف و همیشگی هم داشت که بقیه پیراهن خود را بالا می آورد. ریو فردیناند مدافع معروف منچستر  در جمله ای جالب گفت:

“تنها یک نفر است که حق دارد یقه اش را بالا بزند و او هم اریک کانتوناست”.

خداحافظی در اوج

کانتونا در دوران فوتبالی خود فراز و فرودهای متعددی داشت که بیشتر آنها به مزاج تند و ناسازگاری های او مربوط می شد. حاشیه هایی که برای او ایجاد شد دردسرهای زیادی را برای کانتونا به همراه داشت. اما او کسی بود که همه را به جان خرید تا از غرورش چیزی کاسته نشود. او جنگنده بود و عاشق برنده بودن . حتی خداحافظی او از فوتبال هم غرورمندانه و در اوج دوران فوتبالیش اتفاق افتاد. در ۳۰ سالگی ناگهان کانتونا اعلام کرد که بازنشسته خواهد شد. خبری که اشک هواداران را درآورد و حتی فرگوسن را هم شوکه کرد.

اریک کانتونا

پست پرسروصدای کانتونا علیه اسرائیل

شاه کانتونا که در زمین فوتبال همیشه متفاوت، مغرور و نترس بود در موضع گیری های سیاسی خود هم همین روش را دارد.او با حمایت خود از مردم فلسظین در جنگ غزه ، باز هم برای خود حاشیه های زیادی خرید و اظهار نظر او خیلی پرسروصدا بود. اریک کانتونا در کنار مردم فلسطین ایستاد..
اریک کانتونا حتی گفته است: بله، من مسیحی هستم، اما ایستادن در کنار حقیقت وظیفه من است.

کانتونا  یک مرد واقعی است. در میان بسیاری از ترسوها!یک جمله معروف او  باید سرمشق بسیاری از فوتبالیست ها باشد که می گوید: اگر نتوانی ۹۰ دقیقه مثل من دوام بیاوری، نمی‌توانی برنده باشی. من مقابل تیم خاصی بازی نمی‌کنم. من علیه باختن بازی می‌کنم. (جمله معروف کانتونا وقتی برای لیست «فیفا ۱۰۰» روی بدنش حک کرده بود.

در راه سینما

پس از پایان فوتبال، کانتونا راه سینما را در پیش گرفت. او در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی متعددی همچون ای کی ای، رستگاری، منابع غیرانسانی و پروانه سیاه فعالیت داشته است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.